Jazda na rowerze jest przyjemnością, dobrą aktywnością i świetnym sposobem spędzania wolnego czasu. Wpisuje się też w zdrowy styl życia. Jednak wiele osób jeździ na rowerze głównie wiosną i latem, ewentualnie wczesną jesienią, a tak nie powinno być. Oczywiście na rowerze można jeździć przez cały rok, a zimą konieczne jest dobranie lepszych opon. Powinny być one stosunkowo grube i szerokie, wtedy lepiej trzymają się drogi. W dzisiejszym poradniku przedstawimy Wam, jak powinien wyglądać przegląd roweru przed zimą. Podpowiemy, czy lepiej naprawiać opony, czy wybrać nowe.
Przegląd roweru przed zimą – o czym należy pamiętać?
Zima nie jest ulubioną porą roku rowerzystów i niestety wielu z nich „porzuca” swój jednoślad na tych kilka zimnych miesięcy. Jazda w zimowych warunkach nie należy do najłatwiejszych, co wcale nie oznacza, że trzeba z niej zrezygnować. Ale gdy już się zdecydujecie, to pamiętajcie, by odpowiednio przygotować rower na „zimowanie”. Na początek musimy wspomnieć, jak przechowywać rower. Tutaj musicie pamiętać, że nie można go po prostu wystawić na balkon, gdyż niestety może się potem okazać, że wiosną już nic z niego nie będzie. Najlepiej wybierać pomieszczenia, w których jest dodatnia temperatura. Może być to piwnica lub garaż, a nawet strych. Ale jeżeli nie macie dostępu do takich powierzchni i mieszkacie w małej kawalerce, to wystarczy zakupić wieszak i umieścić wtedy rower na ścianie, wbrew pozorom nie zajmie wiele miejsca i nie zaburza też ergonomii wnętrza. W przypadku przechowywania roweru w piwnicy pamiętajcie o zabezpieczeniach przed kradzieżą.
O zabezpieczeniach zdań kilka
Skoro już wiecie, gdzie przechowywać rower, to powinniście też wiedzieć, jak go przygotować do zimy. Najważniejszym elementem jest umycie go, ale nie chodzi o to, by tylko przetrzeć ramę wilgotną szmatką, lecz także zdjąć i dobrze wyczyścić łańcuch. Do tego celu możecie użyć profesjonalnych kosmetyków, ale możecie też namoczyć łańcuch w benzynie ekstrakcyjnej. Kolejnym ważnym elementem do wyczyszczenia jest napęd, gdyż znajdujące się w nim resztki błota mogą przyspieszyć korodowanie. Do tego celu warto użyć miękkiej szczotki. Nie można także zapomnieć o wzmocnieniu podzespołów i ich właściwej konserwacji. Wszystkie ruchome elementy takie jak hamulce, czy łańcuch powinny zostać naoliwione. Jeżeli nie macie czasu, ani też chęci na taką konserwację, to zawsze możecie skorzystać z oferty firm, które to proponują. Ale tak naprawdę nie zajmie to dużo czasu, a przy tym efekt końcowy będzie bardzo dobry. Nie oznacza to jednocześnie, że zaraz po zimie możecie wsiadać na swój jednoślad, gdyż warto także wykonać przegląd pozimowy. Przede wszystkim trzeba sprawdzić łańcuch i mechanizm hamulcowy. Trzeba też uzupełnić powietrze w oponach i tak właśnie przechodzimy do naszego kolejnego etapu, czyli naprawiać czy kupować?
Uszkodzenie opony – naprawa czy zakup nowej?
W życiu każdego rowerzysty przychodzi taki moment, że jego opona zostanie uszkodzona. Najłatwiej rzecz jasna jest zakupić nową. Jednocześnie nie trzeba iść na łatwiznę, wszak za niewielkie pieniądze można naprawić „kapcia”. Na pewno do tego celu potrzebne będą płyny uszczelniające. Ich stosowanie nie wymaga nawet zdejmowania koła z roweru. W tym przypadku wystarczy tylko wlać do dętki wybrany preparat, następnie napompować i zakręcić kołem, by rozprowadzić płyn w jego wnętrzu. Efekt przerośnie Wasze oczekiwania. Dobrze sprawdza się też łata, ale możecie także wybrać kleje do zastosowań profesjonalnych. Kleje do gumy bardzo dobrze się sprawdzą. Ich aplikacja jest banalnie prosta, ale też nie są nasiąkliwe i wykazują dużą odporność na zmienne warunki atmosferyczne. Takie kleje kupicie w sklepie ataszek.pl.
O czym jeszcze pamiętać?
Jeżeli jednak decydujecie się na jazdę na rowerze zimą, to pamiętajcie, aby odpowiednio się przygotować. Na pewno należy wybrać opony z grubym bieżnikiem. Kolejnym ważnym elementem jest zastosowanie ochraniaczy oraz kasku. Mierzcie też siły na zamiary, a więc jeżeli nie macie dużego doświadczenia, to nie wybierajcie się na długie trasy. Pamiętajcie też, że poruszanie się w śniegu jest trudne i wymaga dużej siły.
Warto jeździć na rowerze, a wręcz trzeba. Pamiętajcie jednak o konserwacji i regularnym sprawdzaniu stanu technicznego.